Začalo to před padesáti lety,
v sobotu 26. října tomu bude právě padesát let, co byla zahájena stavba prvního lyžařského vleku na Staropackých horách.
Již během roku 1963 dva nadšení staropačtí lyžaři a spolužáci, Miloslav Frýba a Alois Lelek, zkonstruovali a sestavili strojní část vleku. Použili k tomu několik komponentů ze starého vyřazeného nákladního auta značky Dodge, které do naší země, po válce, dodala americká organizace UNRA. Ostatní součásti vleku byly rovněž ze šrotu. Tažné lano ze zrušeného letištního navijáku, sedačka pro obsluhu z vyřazeného autobusu, elektromotor pro pohon vleku byl vypůjčený. Také kostru stroje a cívku k navíjení lana zhotovili rovněž z materiálu vyzískaného ze šrotu.
Stavbu dřevěné boudy pro tento stroj si vzala na starost parta dobrovolníků z řad staropackých lyžařů. Bouda byla provizorně umístěna na
„bubnu” ...
...nedaleko chalupy pana ing. Vopršala (dříve Vrbatova chalupa). Podezdívka byla vyzděna z čedičových kamenů posbíraných v lese, kostra ze souší, stěny a střecha byly potlučeny prkny a překryty lepenkou. Do hotové boudy byl nastěhován předem připravený lyžařský vlek a my jsme již jenom netrpělivě čekali na první sníh... Dočkali jsme se ho až počátkem ledna 1964.
Počátky provozu prvního lyžařského vleku na Staropackých horách nebyly moc valné. Vetché, opotřebované lano o průměru pouhých 6 mm, se při zavěšení většího počtu lyžařů často trhalo a muselo se vždy znovu navazovat. Trasa vleku vedla částečně po zoraném poli, takže bylo nejprve nutno oranici pokrýt smrkovými větvemi a zaházet sněhem. Délka cvičného svahu na lyžování tehdy nečinila ani dvě sta metrů.
Přes všechny tyto počáteční potíže se nám první lyžařský vlek osvědčil natolik, že jsme se již během první lyžařské sezóny rozhodli přemístit jej o 100 metrů výš do lesa, nedaleko výstupní stanice dnešního lyžařského vleku TATRAPOMA. Toto přemístění, včetně stavby nové boudy, terénní úpravy trasy vleku a vybudování sjezdovky, bylo provedeno během roku 1964 a opět připraveno na zahájení lyžařské sezóny 1964/65.
V roce 1970 nám tehdejší starosta (předseda Místního národního výboru) pan František Tulka nabídl zakoupení nového lyžařského vleku VL – 200 z prostředků obce. V podzimních měsících téhož roku nám firma Transporta Chrudim vlek dodala a za brigádnické výpomoci členů lyžařského oddílu také postavila.
Během roku 1985, když kapacita jednoho vleku již nestačila, byl zakoupen další lyžařský vlek VL – 200 a umístěn vlevo od cvičného svahu. Od nastávající lyžařské sezóny 1985/86 jsme tedy již měly vleky dva.
Pokrok se nevyhýbá ani lyžařskému sportu a tak naše oba vleky časem technicky i morálně zastaraly. Bylo proto nutné zajímat se o zařízení, které by splňovalo nároky současné doby. Zakoupili jsme proto použitý lyžařský vlek TATRAPOMA, který byl během podzimu roku 2012 umístěn v trase dřívějšího vleku VL – 200. Zařízení bylo podrobeno všem předepsaným zkouškám a revizím, a na jaře letošního roku úspěšně zkolaudováno.
V současné době se provádí ještě obnova nátěrů všech stožárů i další „kosmetické” úpravy, aby vlek byl pro nastávající zimní sezónu 2013/14 zcela připraven.
A tak znovu, jako již několikrát: ČEKÁME NA SNÍH...
Bohuslav NÝDRLE
kronikář oddílu lyžování